Cadeaubon Winkeldorp Tessenderlo scoort

De cadeaubon van Winkeldorp Tessenderlo was in 2020 het middel waarmee de lokale handelsraad in samenwerking met gemeentebestuur Tessenderlo de lokale handel wilde ondersteunen. Niet zonder succes!

Bij de eerste lockdown vroeg gemeentebestuur Tessenderlo aan de Lokale Handelsraad om corona-acties voor de plaatselijke handel te organiseren. Hierbij werd de cadeaubon van Winkeldorp Tessenderlo hét actiemiddel.

Niet zonder resultaat: de verkoopcijfers van deze bonnen voor 2020 zijn indrukwekkend. De omzet steeg van 65.657 euro in 2019 naar 262.560 euro. Het gemeentebestuur nam daarvan 150.000 euro voor haar rekening.

Burgemeester Fons Verwimp: “Net zoals bij andere getroffen groepen, zoals bijvoorbeeld de verenigingen, willen we de plaatselijke handel een steuntje in de rug geven door allerlei acties. Zo kochten we lokale consumptiecheques voor al het gemeentepersoneel. Ook in het nieuwe jaar gaan we op dit elan verder. We moeten ook veel aandacht geven aan andere getroffen ondernemers. Bijvoorbeeld de horecasector en de beoefenaars van contactberoepen.”

Ook kleine en grotere bedrijven vonden de weg naar de bon als cadeautje voor hun werknemers. In dit segment steeg de omzet naar meer dan 50.000 euro.

Gie Reynders, voorzitter van de Lokale Handelsraad blikt tevreden terug: “De Lokale Handelsraad, UNIZO en het Loois Handelsteam, heeft in overleg met het gemeentebestuur gekozen om meerdere acties verspreid over het hele jaar te organiseren.  De cijfers van onze cadeaubon bewijzen het succes van onze gekozen formule. Als alles blijft verbeteren, wordt 2021 een overgangsjaar. Nog een tijdje trekken we de kaart van onze corona-acties om daarna geleidelijk aan over te gaan naar hopelijk het nieuwe normaal.”

Een andere opvallende actie voor de leden van ModeUnie was “De Week van de Belgische Mode”. Winkeldorp Tessenderlo mocht zichzelf gastgemeente noemen voor heel België.